middels
turer
startside

Veien videre fra Tredjefjellet. I bakgrunnen Kapervatnet i nerenden av Kaperdalen og Tranøya.

Førstefjellet eller Instefjellet som det og kalles.

Under en NATO øvelse i 1966, Wintrer Express, styrtet et militæfly ved topp på Førstefjellet under innflyvning til Bardufoss. Flyet kom fra Frankrike, via Gardemoen og skulle hente tropper etter øvelsen. Mannskape på 7 omkom.

I

Svanfjellet, fra tredje til førstefjellet.
Starten

Stien starter nesten øverst i Kaperdalen. Stien opp til tredjefjellet er merket (blå merking) og går nordøst opp mot fjellryggen nordvest for toppen på 870 moh. før toppen dreier du sørøst og følger ryggen til varden på Tredjefjellet. Varden ligger på 898 meter og Tredjefjellet er Senjas 7. høgste fjell. Bildet over viser utsikten tilbake, tunnellen og Bumannsvatnet midt på bildet, til høyre Langdalsvatnet. Turløypa fra Kaperdalen til Senjabu går langs vestsiden av Langdalsvatnet.

Tredjefjellet
Her ser Tredjefjellet til venstre og ryggen videre mot Andrefjellet
Det er mye stein på Tredjetoppen men greit å gå. Oppe ved varden er det flott utsikt i alle retninger, i øst ser du Svanelvdalen og mot Straumsbotn.
Her er varden, i bakgrunnen, midt på bildet, Husfjellet ved Skaland og helt i bakgrunnen Okshorna i Ersfjorden.
.Utsikt fra varden på Tredjefjellet og løypa vidre mot sør/sørøst. Ryggen mot Andrefjellet er bratt på nordøst siden mot Steindalen, en sidedal til Svandalen. Turen videre går litt nedover, deretter opp mot høyde 791 omlag en kilometer lengre sørøst. Terrenget er lettgått.
Etter Tredjefjellet er det greit å følge ryggen opp mot høydene før du når Andrefjellet.
Steindalen
Steindalen og utsikt nordøstover mot Innersia.
Andrefjellet
Fint og greit turterreng opp mot høyde 842 før Andrefjellet.
Tilbakebikk
Det går bratt ned og så følges ryggen på høyresiden opp mot varden på Andrefjellet. Det er løypas tyngste parti med store steiner.
Ryggen opp mot Andrefjellet er steinete, men grei å gå. Det beste er å følge ryggen nesten til toppen og så følge fjellsiden til du tar av opp til varden på Andrefjellet.
Varden
Varden på Andrefjellet, 879 moh. Utsikt tilbake mot Tredjefjellet og Yttersia.

Etter Andrefjellet går du ned til 765 meter før det igjen går oppover til varden på førstefjellet. Oppe ved varden finner du flydeler og en minnetavle fra en flyulykke i 1966 (se egen ramme)

Utsikt fra Førstefjellet og sørover mot Tranøya og i bakgrunnen Dyrøya.

Utsikt
Utsikt mot sørvest tatt med telelinse. Midt i bildet Kolkjerka, på denne siden av fjellet går løypa fra Gjeska til Ånderdalen og Tranøybotn. I bakgrunnen Kvænan, senjas tredje høgste fjell, 964 moh.
Utsikt mot Sør-Senja, midt på bildet skimter du Selfjorden og fjella i nasjonalparken. Til høyre Kvænan.
Svanfjell
Førstefjellet sett fra turløypa fra Tranøybotn til Åndervatnet.
Nesten nede ved veien gjennom Kaperdalen igjen.
logo

Kart
Tranøy kommune

View Svanfjella in a larger map

Den delvis merkede løypa til Tredjefjellet og derfra via Andrefjellet til Førstefjellet starter øverst i Kaperdalen.
Det går daglig buss fra Finnsnes til Grunnfarnes. 4 mil fra Finnsnes.